Kivessyöpään sairastuneiden määrä on viisinkertaistunut Suomessa vuodesta 1980. Uusia tapauksia vuonna 1980 oli 33, kun vuonna 2016 niitä oli jo 163. Kivessyöpä on alle 35-vuotiaiden miesten yleisin syöpä. Syöpäjärjestöt opastaa ”Katsasta kassis” –kampanjalla nuoria miehiä kivesten omatarkkailuun.
Kivessyövän yleistymisen tarkkoja syitä ei tiedetä. Perintötekijät saattavat vaikuttaa kivessyövän syntyyn. Tiedetään, että lähisukulaisen kivessyöpä suurentaa sairastumisen riskiä. Laskeutumaton kives suurentaa sairastumisriskin kymmenkertaiseksi, ja noin joka kymmenes kivessyöpä syntyykin laskeutumattomaan kivekseen. Ympäristötekijöillä voi myös olla vaikutusta kivessyövän syntyyn. On esimerkiksi esitetty, maataloudessa käytettävillä kemikaaleilla saattaisi olla merkitystä, jos odottava äiti altistuu niille raskauden aikana.
Kivessyövän ennuste on hyvä, mikäli se löydetään varhain. Kiveksen poistoleikkaus on kaikkien kivessyöpien ensisijainen hoito. Leikkaus pyritään tekemään mahdollisimman pian, koska osa kivessyövistä kasvaa nopeasti. Leikkauksen jälkeen hoitoa jatketaan seurannalla, solunsalpaajahoidolla tai joskus sädehoidolla. Lyhyetkin hoidot saattavat vaikuttaa miehen hedelmällisyyteen, joten siittiöitä otetaan yleensä talteen jo ennen leikkausta.
Kivesten omatarkkailu tärkeää
–Tärkeintä olisi löytää kivessyöpä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin ennuste on hyvä. Se on mahdollista, mikäli mies opettelee tunnustelemaan kiveksensä ja huomaa niissä tapahtuvat muutokset, sanoo kirurgian professori Teuvo Tammela.
Tavallisin syy hakeutua lääkäriin on potilaan tai partnerin havaitsema toispuoleinen kiveksen oireeton suurentuminen tai kyhmy. Osalla kives kovenee tai kipuilee. Jokaista kiveksensisäistä kyhmyä tulee pitää pahanlaatuisena, kunnes lääkäri on todennut, ettei kysymys ole syöpäkasvaimesta. Lääkäriin tulisi hakeutua heti, jos tuntee kiveksissä jotain poikkeavaa.
Katsasta kassis
Syöpäjärjestöjen ”Katsasta kassis” -kampanja tarjoaa nuorille miehille ohjeita kivesten omatarkkailuun. Kampanja on suunnattu erityisesti 15-35-vuotiaille.
–Kampanjavideo opettaa nuorille miehille, kuinka omatarkkailua tehdään. Se tuo myönteisellä tavalla esiin omatarkkailun hyödyt ja poistaa nuorilta miehiltä turhia pelkoja, joita heillä saattaa liittyä oman kehon tarkkailuun, kertoo Syöpäjärjestöjen kehittämispäällikkö Virve Laivisto.