Seuraa meitä

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

LIIKENNE

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

Autoala selvitti syystalvella toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Sähköautot hankitaan yleensä moniautoisiin talouksiin. Tutkimuksen mukaan yli puolet ladattavien hybridien ajokilometreistä ajetaan sähköllä. Sähköautoja ladataan erityisesti kotona ja työpaikalla. Sähköautojen ajokilometrit ovat bensiiniautoja suuremmat.

Ladattavia autoja ladataan pääosin kotona ja työpaikalla – julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa ja päivittäin autoaan lataavien osuus nousee yli 70 prosenttiin. Täyssähköautoilla vähintään kolme kertaa viikossa lataavien osuus on noin 60 prosenttia. Lähes kolmannes ladattavien hybridien haltijoista ja noin viidennes täyssähköauton haltijoista lataa autoaan säännöllisesti työpaikalla. Täyssähköautoilla latauskertojen määrä on pienempi kuin ladattavilla hybrideillä, sillä niiden toimintamatka riittää useimmiten monen päivän ajomatkoihin.

Suurimmalle osalle ladattavien autojen haltijoista kotilataus ja lataaminen työpaikalla riittää päivittäisiin ajoihin. Lataaminen kaupan toimipaikoissa on melko satunnaista. Julkisten pysäköintilaitosten ja huoltoasemien latauspisteitä käytetään vielä toistaiseksi harvoin. Täyssähköauton käyttäjät lataavat autoaan ainakin satunnaisesti myös julkisista latauspisteistä.

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

Ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus on keskimäärin 53 prosenttia. Osuus on suurin pääosin taajama-ajoa ajavilla. Ladattavan hybridin lataamisen on erityisesti työsuhdekäytössä epäilty olevan satunnaista. Tutkimuksen tulokset eivät vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta. Ladattavat hybridit valikoituvat työsuhdeautoiksi ensisijaisesti vähäpäästöisyyden takia. Vaikka työsuhdeautoilla ajetaan pidempiä matkoja, silti lähes puolet työsuhdeautojen kilometreistä ajetaan sähköllä.

Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä on käyttäjien arvion mukaan keskimäärin 30–40 kilometriä vuodenajasta ja ajoympäristöstä riippuen. Vuosina 2019–2020 markkinoille tulevien ladattavien hybridien toimintamatkat ovat pääosin jo yli 60 kilometriä, sillä uusien ladattavien hybridimallien akkukapasiteetti on selvästi aiempia mallisukupolvia suurempi. Näin ollen tulevaisuudessa toimintamatkan kasvu lisää selvästi myös sähköllä ajon osuutta ladattavien hybridien ajokilometreistä.

Ladattavien autojen taloudet ovat erilaisia kuin polttomoottoriautoja käyttävät taloudet

Ladattavan auton hankkineet kotitaloudet eroavat polttomoottoriautojen käyttäjäkunnasta muun muassa ikäjakauman, auton hallintasuhteen, alueellisen sijainnin ja asuintalotyypin osalta. Ladattavien autojen taloudet ovat keskimääräistä useammin moniautoisia talouksia. Noin 60 prosentilla täyssähköautotalouksissa asuvista on sähköauton lisäksi toinen, tyypillisimmin bensiinikäyttöinen, auto. Ladattavien hybridien talouksissa asuvista yli puolella on taloudessaan useampi auto. Työsuhdeautojen osuus on ladattavien hybridien haltijoilla selvästi keskimääräistä suurempi, sillä lähes puolet uusista ladattavista hybrideistä päätyy työsuhdekäyttöön. Noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa. Ladattavien autojen ajokilometrit olivat keskimäärin suuremmat kuin vastaavan ikäisten bensiiniautojen.

Kotilatausmahdollisuudet ja pääteiden solmupisteiden pikalatausasemat toivelistalla

Tärkeimmät syyt ladattavan auton hankintaan olivat vähäpäästöisyys ja mahdollisuus auton lataamiseen kotona. Kotilatausmahdollisuus rajaa jyrkästi sähköauton hankintaa – noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

Ladattavien autojen käyttäjien toiveet latausinfran kehittämiseen kohdistuivat muun muassa julkisten latauspaikkojen maksujärjestelmiin, kotilatausmahdollisuuksien parantamiseen, julkisen latauspisteverkon laajentamiseen erityisesti päätieverkon varrella ja latauksen hinnoitteluun. Julkisten latauspisteiden maksujärjestelmiä pidettiin työläinä ja hankalina, sillä kullakin lataustoimijalla on erilliset kirjautumista edellyttävät sovelluksensa, ja latausta ei voi maksaa tavanomaisella maksukortilla. Täyssähköauton käyttäjien ensisijainen toive on pikalatausasemien rakentaminen siten, että myös pitkiä matkoja olisi vaivatonta tehdä sähköautolla.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta LIIKENNE

Ylös