Suuntamerkkiä on näytettävä käännyttäessä, vaihdettaessa kaistaa tai poistuttaessa liikenneympyrästä. Liikenneturvan seurantojen mukaan lähes yhdeksän kymmenestä autoilijasta vilkuttaa kääntyessään, mutta tätä huomattavasti harvempi liikenneympyrästä poistuessaan.
Liikenneturva tarkkailee vuosittain autoilevien suuntamerkin käyttöä risteyksissä ja liikenneympyröissä. Vuoden 2020 seurannoissa kuljettajista 88 prosenttia käytti vilkkua risteyksessä, mutta vain 75 prosenttia liikenneympyrässä. Peräti joka neljäs kuljettaja jättää siis vilkuttamatta liikenneympyrästä poistuessaan.
”Liikenneympyrästä poistuttaessa on näytettävä suuntamerkkiä. Tilanne on sama kuin muissakin liittymissä: aikeesta poistua kerrotaan muille tienkäyttäjille näyttämällä vilkkua. Liikenneympyrään tullessa vilkkua ei tarvitse näyttää”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo kertaa.
Vilkun käyttämättömyys ei johdu tietämättömyydestä
Vilkun käyttämättä jättäminen liikenneympyrässä ei pääsääntöisesti johdu tietämättömyydestä. Kun Liikenneturva selvitti suomalaisten tietämystä liikennesäännöistä, vain kuudelle prosentille kuljettajista oli epäselvää vilkun käyttäminen liikenneympyrässä.
”Kun kuljettaja itse tietää minne on menossa, ei vilkun käyttämättömyyden seuraukset välttämättä aukene hänelle itselleen. Suuntamerkin näyttämättömyyden seuraukset kertautuvatkin muille tielläliikkujille. Kun suuntamerkkiä näyttää hyvissä ajoin ja riittävän pitkään ennen ratin kääntämistä, antaa myös muille aikaa ja tilaa toimia. Se säästää myös turhia jarrutteluja sekä ehkäisee mahdollisia vaaratilanteita”, Vuoristo muistuttaa ja kannustaa ajattelemaan vilkuttamista tekona liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden eteen.
”Jos tien päällä yhtään mietityttää, että pitäisiköhän tässä käyttää vilkkua, niin käytä sitä”, Vuoristo tiivistää.
Varmista kääntymisen turvallisuus
Käännyttäessä ei pelkkä vilkku riitä takaamaan turvallisuuta. Vuoristo muistuttaakin kääntyvän kuljettajan väistämisvelvollisuudesta.
”Ennen kääntymistä tai kaistanvaihtoa laitetaan vilkku päälle hyvissä ajoin. Sitten vilkaistaan peileihin, jotta nähdään, onko viereinen kaista tyhjä tai lähestyykö risteystä esimerkiksi jalankulkija tai pyöräilijä. Vielä ennen kääntymistä on varmistettava kuollut kulma kääntämällä päätä”, Vuoristo opastaa.
Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva.