Seuraa meitä

Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon

LIIKENNE

Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon

Syksyn sadekelien saapuessa kannattaa kerrata, miten vesiliirtoon joutumista voi estää ja miten tulee toimia, jos kaikesta huolimatta vesiliirto yllättää. Nyt on myös oikea aika tarkastaa renkaat: riittääkö urasyvyys vielä syksyn ajoihin, vai onko aika hankkia uudet kesärenkaat?

Märillä teillä ja erityisesti kovalla sateella vesiliirtoon joutuminen on liikenteessä merkittävä riski. Kun renkaan pintakuvio ei enää kykene syrjäyttämään kaikkea renkaan ja tien välissä olevaa vettä, tuntuma renkaan ja ajoalustan väliltä katoaa. Auto nousee vesipatjan päälle eikä enää ole kuljettajan hallinnassa.

– Nyt on hyvä aika tarkastaa kesärenkaiden kunto syksyä varten, sillä riittävä urasyvyys on keskeisin vesiliirtoriskiä vähentävä tekijä. Renkaiden kuluneisuuden huomaa viimeistään siitä, että märällä tiellä autoa on vaikea hallita, mutta renkaat kannattaisi ehdottomasti vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Renkaiden kunto, ennakointi ja maltti ovat turvallisen sadeajon avaimet

Tiellä olevan veden määrän ja renkaiden urasyvyyden lisäksi vesiliirron syntyyn vaikuttavat myös ajonopeus ja tien kunto. Hyvätkään renkaat eivät auta, jos nopeutta on liikaa. Ennakoinnilla ja omalla ajokäyttäytymisellä voi vaikuttaa vesiliirtoriskiin huomattavasti.

Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä. Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.

Matti Morri listaa seitsemän seikkaa, jotka auttavat estämään vesiliirtoon joutumista sekä toimimaan oikein, jos vesiliirtoon kaikesta huolimatta joutuu:

-Varmista, että renkaissa on vielä riittävästi kulutuspintaa, varsinkin jos olet tarkastanut renkaat viimeksi keväällä alle laitettaessa. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm. Käytä vuodenaikaan sopivia renkaita – talvirenkaiden ominaisuudet on suunniteltu turvalliseen talviajoon, mutta kesäteille ne eivät sovi.
-Muista oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli. Rankkasateella on hyvä varata matkoihin tavallista enemmän aikaa ja ajaa jopa 15-20 km/h normaalia hitaammin.
-Vältä urissa ajamista, sillä vettä kertyy niihin enemmän kuin muualle. Myös kuivalla kelillä urissa ajamista kannattaa välttää, sillä tien pinta on niissä karheampi ja kuluttaa renkaita enemmän.
-Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa ajoneuvon ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin oikeilla paineilla ajettaessa.
-Turvallisinta ajo on, kun kaikki neljä rengasta ovat yhtä hyvässä kunnossa. Jos etu- ja takarenkaiden kuluneisuudessa on eroa, paremmat renkaat tulee laittaa taakse.
-Puhdista tuulilasinpyyhkijöiden sulat ja vaihda ne tarvittaessa uusiin, jotta näkyvyys sadekelillä on mahdollisimman hyvä. Jos puhtaista sulista jää tuulilasin pintaan raitoja tai kalvo, sulat täytyy vaihtaa.
Jos kaikesta huolimatta kuitenkin joudut vesiliirtoon, paina kytkin pohjaan ja nosta jalka kaasulta. Automaattivaihteilla ajaessasi vähennä kaasua. -Ohjaus tulee pitää menosuunnassa, jotta pidon palautuessa auto jatkaa kulkua suoraan eikä käänny äkillisesti sivulle.

Jatka lukemista
Ilmoitus

Lisää aiheesta LIIKENNE

Ylös