Kevät on tuonut taas kaksipyöräiset tien päälle. Muiden tielläliikkujien on viimeistään nyt syytä valpastua huomioimaan moottoripyöräilijät, jotka voivat myös itse vaikuttaa näkyvyyteensä oikealla ajotavalla ja sopivilla varusteilla. Vain reilu kolmannes Liikenneturvan laajaan moottoripyöräilykyselyyn vastanneista motoristeista kokee, että autoilijat huomioivat heidät yleisesti ottaen hyvin.
Varsinkin autolla liikkuvien on näin keväällä otettava huomioon se, että motoristit ovat jälleen tehneet paluun tien päälle. Talven aikana autoilija ehtii helposti ”unohtaa”, että liikenteessä on myös moottoripyöriä ja muita kaksipyöräisiä, joten mieli on syytä pitää kirkkaana ja valppaana ratin takana
Liikenneturva toteutti viime syksynä laajan moottoripyöräilykyselyn, jonka kaikki tulokset on nyt julkaistu. Kyselyyn vastanneista motoristeista vain reilu kolmannes (36,6%) kokee, että autoilijat huomioivat moottoripyöräilijät yleisesti ottaen hyvin.
”Kun suurin osa motoristeista kokee, että huomioimisessa olisi parannettavaa, niin perusasioiden kertaaminen on varmasti paikallaan. Autoilijoiden on varmistettava, ettei motoristi ole jäänyt katveeseen tai muuten vain huomaamatta. Kaistanvaihtotilanteessa on taustapeileistä varmistamisen lisäksi katvealueet huomioitava päätä kääntämällä”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.
Erityisen tarkkana risteyksissä
Yli yhdeksän kymmenestä (91,8%) kyselyyn vastanneesta uskoo, että moottoripyöräilijöiden turvallisuus paranisi, jos autoilijoita muistutettaisiin ja opetettaisiin huomioimaan motoristit paremmin. Vastanneiden mukaan tärkeimmät teemat autoilijoille viestittäväksi ovat motoristien havainnointi, turvavälit sekä motoristien huomioiminen risteyksissä.
”Risteystilanteet ovatkin erityisiä vaaranpaikkoja. Havainnointi on aloitettava hyvissä ajoin ennen risteystä, se helpottaa kaikkien tienkäyttäjien huomaamista. Risteystä lähestyvän moottoripyöräilijän nopeutta ja etäisyyttä on vaikea arvioida, joten kannattaa pelata varman päälle. Useimmiten käy nimittäin niin, että yliarvioimme etäisyydet ja aliarvioimme nopeudet”, taustoittaa Vuoristo.
”Kyselyn avovastauksissa korostuu lisäksi muun muassa se, että motoristit toivovat autoilijoilta ylipäätään tasavertaista kohtelua tien päällä. Liikenteessä olisikin nähtävä nimenomaan toinen ihminen tämän kulkutavasta riippumatta”, Vuoristo kannustaa.
Lisäturvaa värikkäistä ajovarusteista
Moottoripyöräilijä voi myös itse lisätä näkyvyyttään sopivilla varusteilla. Valkoinen sekä kirkkaat värit erottuvat parhaiten. Kypärän väri on tärkeimmässä roolissa. Myös heijastinliivin voi hyvin pukea ajoasun päälle. Kaksi kolmesta kyselyyn motoristikyselyyn vastanneesta (66,9 %) onkin sitä mieltä, että värikkäämpien ajovarusteiden käyttö parantaisi moottoripyöräilijöiden turvallisuutta.
”Tärkein asia on silti ennakoiva ja ennakoitava ajotapa. Kun ei tee kovia kiihdytyksiä ja noudattaa nopeusrajoituksia, on paremmin muiden ennakoitavissa ja huomioitavissa. Lisäksi kunnon turvaväli sekä vilkkujen ja ajovalojen oikea käyttö helpottavat motoristin havaitsemista”, Vuoristo luettelee.
Motoristin viisi vinkkiä näkyvyyteen:
-Vältä kovia kiihdytyksiä ja aja nopeusrajoitusten mukaan.
-Pidä riittävä turvaväli edellä ajavaan ja vältä ajautumasta liian lähelle tien oikeaa reunaa.
-Anna muille mahdollisuus huomata sinut – älä puikkelehdi esimerkiksi jonoissa.
-Vältä kokomustien varusteiden käyttöä, esimerkiksi valkoinen tai värikäs kypärä tekee näkyväksi.
-Kaukovaloja ei tule käyttää päivällä, ne hankaloittavat moottoripyörän nopeuden ja etäisyyden arviointia.
Kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva