Onko sähköauto luotettava talvella vai jääkö sen matka kesken bensiiniautoa useammin? If vertaili hinaustilastoja Norjasta, jossa Ifillä on jo mittava kokemus sähköautojen vakuuttamisesta. Eri käyttövoimalla toimivien autojen väliset erot ovat pienempiä, kuin moni olettaa. Pakkasella sähköautoilijan on kuitenkin syytä varautua energiankulutuksen merkittävään kasvuun.
– Monella suomalaisella vaikuttaa yhä olevan mielikuva, että sähköauto jättää helposti tien päälle pakkaskelillä. Ifin laaja data Norjasta paljastaa, että pelko on kuitenkin melko perusteeton: Sähköautoilla on vain noin 20 prosenttia bensiiniautoja korkeampi hinausherkkyys. Hybridiautojen luotettavuus puolestaan on samalla tasolla kuin bensiiniautojen, kertoo autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.
Kaikista useimmin hinataan kuitenkin dieselautoja, mikä selittyy pitkälti sillä, että niillä yleensä ajetaan paljon.
Ifin Norjassa vakuuttamista bensiini- ja hybridiautoista keskimäärin neljä sadasta on tarvinnut hinausta jäätyään tien päälle. Sähköautoista hinauksen tarpeessa on ollut viisi sadasta. Syyt tien päälle jäämiseen ovat kuitenkin usein erilaisia auton käyttövoimasta riippuen: polttomoottoriautoissa tyypillisten mekaanisten vikojen sijaan sähköautoissa ilmenee erityisesti erilaisia tietotekniikkaan liittyviä ongelmia.
Huomioi pakkasella ajoakun nopeampi tyhjeneminen
Suurin osa perinteisistä autoilijoille pakkasen varalle jaettavista vinkeistä ei kosketa sähköautoja. Sähköautoissa pakkaselle herkkiä, varautumista vaativia kohtia on käytännössä yksi: ajoakun nopeampi tyhjeneminen lisääntyneen energiankulutuksen vuoksi.
– Sähköauton energiankulutus voi kasvaa kovalla pakkasella jopa yli 25 prosenttia plussakeleistä. Tiepalvelun tilastojen perusteella tämä näyttää yllättävän osan kuskeista, kertoo Ifin tiepalvelukumppani Viking hinauksen maajohtaja Miika Leppänen.
Tiepalvelu saa talvisin sähköautoilijoilta yhteydenottoja myös jumiin jääneistä latausjohdoista. Latausluukku ja -liitin kannattaakin pitää puhtaana lumesta.
– Latausluukkuun kertynyt lumi sulaa ladattaessa ja jäätyy taas uudelleen latauksen päätyttyä, minkä seurauksena pistoke voi jäätyä kiinni autoon. Latausjohto kannattaa suojata säältä myös silloin, kun se ei ole käytössä. Huonosti suojattuun pistokkeeseen voi kertyä kosteutta, joka jäätyy sen sisään, selvittää Leppänen.
Älä ryhdy sähköauton omatoimihinaajaksi tai -korjaajaksi
Kun sähköauto jää tien poskeen, se hinataan polttomoottoriautoa useammin suoraan korjaamolle. Korkea jännite rajoittaa tiepalvelun mahdollisuutta tehdä korjaustöitä tien päällä, sillä useimmat työt edellyttävät sähköalan koulutusta.
– Autoilijan tulisi muistaa, että hän voi itse tehdä sähkö- tai hybridiautolle ainoastaan hyvin tavallisia ylläpitotoimia, kuten lisätä pissapojan nestettä tai vaihtaa renkaan. Etenkään korkeajänniteosiin, jotka ovat yleensä väriltään oransseja, ei pidä missään tapauksessa koskea, muistuttaa Vikingin Miika Leppänen.
Omatoimihinaus ei myöskään ole turvallista: sähköauto vaatii aina koko auton kuljettamisen lavalla ja tyypillisesti myös isomman hinausauton, koska se on samankokoista polttomoottoriautoa painavampi.
Matkan keskeytymiseen kannattaa varautua kaskovakuutuksella. Hinaus- ja tiepalvelu sisältyy Ifissä henkilö- ja pakettiautojen kaskovakuutuksiin: vakuutus korvaa hinauksen korjaamolle sekä kuljettajan ja matkustajien perillepääsykulut. Kun kaskovakuutukseen sisältyy sijaisautoturva, oman ajoneuvon korjauksen ajaksi saa vuokra-auton käyttöön. Hinauspalvelun käyttö ei alenna bonusta, eikä siitä peritä omavastuuta. Ainoa poikkeus on sähköauton ajoakun tyhjentymisestä johtuva hinaus, joka jää asiakkaan maksettavaksi, mutta silloinkin If huolehtii tarvittaessa hinausauton saamisesta paikalle.
– Vakuutusyhtiöön kannattaa ottaa tien päällä yhteyttä erilaisissa ongelmissa matalalla kynnyksellä. Silloin saa neuvoja ja varmasti oikeanlaisen avun paikalla. Ifin asiakkaita auttaa vuorokauden ympäri If Apu kaikissa tilanteissa riippumatta vakuutusturvan laajuudesta. Vaikka vakuutusturvan puuttuessa asiakas maksaisi esimerkiksi hinauskustannukset itse, emme jätä häntä pulaan, painottaa Peter Roselius.