Tupakkalakia korjattava takaamaan savuton parveke ja koti

Tupakkalakia korjattava takaamaan savuton parveke ja koti

Monissa kodeissa herätään säiden lämmetessä ikävään ongelmaan: naapurin tupakoinnista nouseva häiritsevä savu tunkeutuu ikävästi parvekkeelle ja jopa oman kodin sisätiloihin. Monille perheille naapurihuoneistossa tapahtuva tupakointi on jokapäiväinen riesa. Tupakansavu ei ole vain hajuhaitta vaan myös vakava terveysriski. Tupakkalainsäädäntöä on kiristetty vuosien saatossa. Laki suojaa hyvin tupakansavulta työpaikoilla ja julkisissa tiloissa, mutta moni joutuu edelleen omassa kodissaan kärsimään naapurin tupakoinnista. Tämä on täysin kohtuutonta ja terveyspolitiikkamme vastaista. Tupakkalainsäädäntöä on välttämätöntä muuttaa niin, että taloyhtiön yhtiökokous voisi enemmistöpäätöksellä kieltää häiritsevän tupakoinnin parvekkeella ja huoneistoissa. Nyt kielto jää useimmiten hakematta.

Kunnan viranomainen voi taloyhtiön hakemuksesta tehdä päätöksen kiellon määräämisestä, mikä vaatii pitkän ja kankean hakuprosessin. Vain harva on prosessiin lähtenyt, vaikka tupakointikielto olisi tarpeellinen ja asukkaiden toivoma. Kaiken päälle lasku kiellosta voi nousta lähes tuhanteen euroon. Tupakointikieltojen oikeudenmukaisuutta tulee tarkastella terveyden- ja työsuojelun näkökulmasta. Tupakansavu on syöpävaarallinen seos, eikä sen pitoisuudelle sisäilmassa ole voitu osoittaa turvallista rajaa. On vahvaa näyttöä siitä, että passiivinen tupakointi aiheuttaa useita kansanterveydellisesti merkittäviä sairauksia sekä lisää niiden pahenemista. Lapsilla passiivinen tupakointi lisää keskikorvainfektioita, alempia hengitystieinfektioita, astmaa ja kätkytkuolemia; aikuisilla astmaa, keuhkoahtaumatautia, keuhkosyöpää sekä sydän- ja verisuonisairauksia. Passiivinen tupakointi on erityisen vaarallista lapsille ja raskaana oleville naisille. Tupakansavun haitat koskettavat erityisesti kerrostaloja. Vuoden 2020 lopussa Suomen asunnoista 47 prosenttia oli kerrostaloasuntoja, ja niissä asui noin kaksi miljoonaa henkilöä.

Suomen ASH:n (Action on Smoking and Health) vuonna 2020 tekemän mielipidekyselyn mukaan 49 prosenttia kerrostaloasukkaista raportoi asuntoon tai parvekkeelle kulkeutuvasta tupakansavusta. Heistä 82 prosenttia koki sen häiritseväksi – tupakoivistakin 40 prosenttia. Ehdotus asuntoyhteisöjen yhtiökokouksen oikeudesta kieltää tupakointi asunnoissa ja parvekkeilla määräenemmistöllä sisältyy sosiaali- ja terveysministeriön viime vuonna julkaisemaan tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän raporttiin. Hallituspuolueiden eduskuntaryhmissä olemme antaneet vahvan tuen tupakkalain uudistamiseen turvaamaan savuton koti ja parveke. Sosiaali- ja terveysministeriön on viivytyksettä ryhdyttävä valmistelemaan seuraavaa tupakkalain muutosta. Tupakansavulle altistumiselta on suojeltava kotonakin.

Tupakkalain muutoksia on parhaillaankin eduskunnan käsittelyssä. Nikotiinittomien sähkösavukkeiden eli ”vapen” hallussapito kielletään alaikäisiltä. Kielto koskisi myös muita tupakan vastikkeita kuten energianuuskaa tai yrttisavukkeita. Lisäksi savuttomien nikotiinituotteiden sallittuja tuoksuja ja makuja rajoitettaisiin. Lakiesitykseen sisältyy myös savuttomien nikotiinituotteiden käytön kielto päiväkodeissa, kouluissa, toisen asteen oppilaitoksissa ja leikkikentillä. Lisäksi kaikkien tupakan vastikkeiden hallussapito kielletään alle 18-vuotiailta.

Lakiesitykseen sisältyvät ehdotukset ottaa nikotiinipussit kattavammin tupakkalain piiriin ja terveysvaroitusten lisääminen pakkauksiin ovat myös kannatettavia. Tärkeä tavoite on ehkäistä nuorisokäyttöä, sekä harmaata ja laitonta kauppaa. Vaikka tupakointi on vähentynyt nuorilla, vapen käyttö on huolestuttavasti yleistynyt – jopa alakoulussa lapsilla koulupäivänkin aikana. Kouluterveyskyselyn mukaan sähkösavukkeita päivittäin käyttävien osuus on kasvanut kaikissa ikäryhmissä. Hallussapidon kieltäminen antaa pitkään odotetun työkalun oppilaitoksille ja kodeille puuttua järeästi asiaan. On aivan olennaista terveydenedistämistyötä huolehtia, etteivät lapset ja nuoret altistu tupakka- ja nikotiinituotteille eivätkä aloita tuotteiden käyttöä. Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingin kaupunkipolitiikasta. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi Ajatuksesi ja palaute ovat tärkeitä, pidetään yhteyttä.

Sari Sarkomaa kansanedustaja kaupunginvaltuutettu kolmen nuoren äiti