Kukaan meistä ei varmaan tänään tiedä mitä kulkumuotoja me tulevaisuudessa suositaan ja miten liikenne edelleen tulee kehittymään. Viime vuosien kehitykset liikenteessä ovat pitkälti johtuneet siitä, että haluamme päästä eroon fossiilisista polttoaineista, parantaa ilmanlaatua ja sujuvoittaa liikkumistamme, erityisesti alueilla joilla on paljon liikennettä. Yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat ovat yksi uusi osa katukuvaa ja ne ovat viime vuosina lisääntyneet merkittävästi pääkaupunkiseudulla, varmaan helppokäyttöisyyden ja käyttäjäystävällisen toimintamallinsa vuoksi. Välillä holtittomastikin pysäköidyt potkulaudat ovat kuitenkin aiheuttaneet haittaa jalankulkijoille, kunnossapidolle, näkö- ja liikuntarajoitteisille sekä jossain määrin yleiselle liikenneturvallisuudelle. Myös sähköpotkulaudoilla kaatuneiden määrä on ollut erittäin huolestuttava.
Asia on vahvasti noussut julkisissa keskusteluissa ja Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti äskettäin sähköpotkulautojen pysäköintimallin kokeilusta kaudelle 2022. Kokeiltavaksi esitetty pysäköintiratkaisu perustuu sanktioihin ja kannusteisiin. Ratkaisumallissa Helsinki osoittaa ydinkeskustasta sopiviksi katsomilleen paikoille sähköpotkulautojen pysäköintiin tarkoitetun kohdan, minne operaattorit toteuttavat kaikille yhteiskäyttöisille sähköpotkulaudoille tarkoitettuja pysäköintitelineitä ja -ruutuja. Sähköpotkulaudan saa edelleen pysäköidä muillekin kuin merkityille paikoille lain mukaisesti.
Kehitetyn pysäköintimallin osana on sovittu fyysisten pysäköintialueiden lisäksi operaattorien vastuulla toimivasta pysäköintipartiosta, jonka tehtävänä on pitää lautoja järjestyksessä kriittisiksi koetuilla alueilla ja huolehtia, että uudet pysäköintipaikat pysyvät siisteinä ydinkeskustassa. Lisäksi malliin liittyvänä on sovittu, että operaattorit hyödyntävät sanktioita ja kannustimia pysäköinnin ohjaamiseksi. Kaupunki seuraa kokeilun vaikutuksia maastossa havainnointitutkimuksilla sekä keräämällä kesän aikana kaupunkilaisilta palautetta kerro kantasi –kanavan kautta. Jos sinä olet sähköpotkulautojen käyttäjä ja liikut Helsingin keskustassa, niin toivon, että sinäkin kerrot kantasi. Kokeilun kokonaisarviointi tehdään kokeilun päätyttyä, minkä perusteella mallia kehitetään seuraavaa vuotta varten.
Sähköpotkulautat tuovat sekä iloa, että huolta. Siksi on tärkeätä, että kaupunki yrittää löytää toimintamalleja jossa viihtyisyyttä, saavutettavuutta ja toimivuutta parannetaan. Kokeilu ei kuitenkaan kaikkiin ongelmiin kokonaan vastaa. Liikennesääntöjä on edelleen seurattava paremmin ja ehkä kaupunkilaisten tietämystäkin lainsäädännöstä parannettava. Tavoitteena pitää olla, että liikenteessä niin harva kuin mahdollista loukkaantuu. Liikun itse mieluiten kävellen, pyörällä tai raitiovaunulla kodin, työn, ja harrastusten välillä. En kuitenkaan sulje pois mitään kulkumuotoja tai uusia innovaatioita, jotka voisivat sujuvoittaa arkea. Jos nämä sitä paitsi tukevat vihreää siirtymää liikenteessä olisin tästä erityisen iloinen. Liikenneturvallisuutta ja viihtyvyyttä pitää tietysti aina vaalia, kun uusia kulkumuotoja tulee kaupunkikuvaan.
Silja Borgarsdóttir Sandelin RKP:n varapuheenjohtaja Helsingin kaupunginvaltuutettu