Rajalaki voimaan –oikeusvaltio ei romahtanut

Rajalaki voimaan –oikeusvaltio ei romahtanut

Hallitus esitti eduskunnalle lakia, jonka mukaan rajavartijat voivat työntää itärajalla takaisin Venäjälle laittomasti maahan tulevia henkilöitä. Heitä ei tarvitse toivottaa Suomeen tervetulleiksi, vaikka he sanoisivat hakevansa Suomesta turvapaikkaa. Vartijalla olisi kuitenkin velvollisuus päästää maahan henkilö, joka selvästi on haavoittuvassa asemassa. Media kertoi laajasti eduskuntakäsittelyn aikana, että hallituksen esitys on vastoin perustuslakia, kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia ja EU lainsäädäntöä.

Lehdistö käytti lähteenä eräiden oikeustieteilijöiden näkemyksiä. Toimittajat eivät missään vaiheessa pitäneet mahdollisena, että asiantuntijat voisivat olla väärässä. Eduskunta kuitenkin hyväksyi lain 5/6 enemmistöllä. Miten se oli mahdollista? Suomessa oikeudellisen arvion lakien perustuslainmukaisuudesta tekee Perustuslakivaliokunta.

Suomessa voidaan perustuslain mukaan säätää pakottavista syistä lakeja, jotka ovat ristiriidassa perustuslain säännösten kanssa. Edellytyksenä on, että ne eivät loukkaa Suomen kansanvallan ja oikeusjärjestelmän perusteita. Valiokunta noudatti oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen neuvosta poikkeuslakilinjaa. Sillä kannalla olivat kaikki valiokunnan juristijäsenet. Kaksi maallikkoa oli eri mieltä. Suomi on sitoutunut noudattamaan Euroopan ihmisoikeussopimusta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin voisi todeta, että eduskunnan säätämä laki ei ole ihmisoikeussopimuksen mukainen. Ihmisoikeustuomioistuimen jäsen Pauliina Koskelo, entinen Korkeimman Oikeuden presidentti totesi, että ihmisoikeustuomioistuin ei ole käsitellyt vastaavanlaista oikeustapausta. Siksi ei voida sanoa, että laki olisi ihmisoikeussopimuksen vastainen.

EU-komission tehtävä on valvoa, että Suomi noudattaa EU-lainsäädäntöä. Komission puheenjohtaja on todennut, että hän hyvin ymmärtää Suomen toiminnan asiassa. Komission oikeuspalvelu on sanonut tutkivansa eduskunnan säätämän lain, mutta ennakkoarvioinneissa ei ole katsottu, että laki olisi selkeästi EU-lainsäädännön vastainen. Viime kädessä asian, jos se riitautetaan, ratkaisee EU-tuomioistuin. Vielä voidaan todeta, että Venäjän Suomen rajalle kuljettamat henkilöt eivät ole aitoja pakolaisia, vaan Venäjän välineitä Suomen rajaturvallisuuden heikentämiseksi.

Juridiikassa toimenpiteille annetaan niiden oikea sisältö eikä hyväksytä valeoikeustoimea, jossa kierretään lakia muodollisin valekeinoin. Harvoin Suomessa toimittajat kirjoittavat niin epäammatimaisesti, kuin rajalaista raportoidessaan. Artikkeleita lukiessaan joutui miettimään, onko kyseessä toimittaja vai toimitukseen ajautunut poliitikko.

Kimmo Sasi entinen Perustuslakivaliokunnan pj