Pyöräilybaanojen rakentamiseen tarvitaan lisää kaupunkilaisjärkeä

Pyöräilybaanojen rakentamiseen tarvitaan lisää kaupunkilaisjärkeä

Pyöräilyn turvallisuuden ja kaupunkimme pyöräilyreittien sujuvuuden lisääminen on tarpeellista. Pyöräily edistää terveyttä ja on monille kestävä liikkumis- ja liikuntamuoto. Pyöräilyn olosuhteet Helsingissä ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana, mutta työtä on vielä paljon. Hälyttävää on se, että suurimpien vaaranpaikkojen korjaamiseen sijaan kaupunkisuunnittelussa on käytetty mittavia summia rahaa käsittämättömällä tavalla. Uusin huolenaihe on Munkkiniemen baana, jonka suunnitelman pitäisi viimeistään herättää siihen, että Helsingissä on syytä arvioida pyöräilyn edistämisen määrärahojen käyttöä.

Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille suunnitellun pyöräliikenneväylän reitiksi kaavaillaan Humallahden kallioiden eteen merenlahden päälle rakennettavaa betonista siltaa. Ainutlaatuiselle rantakallioalueelle esitetään rakentamista siksi, että pyöräilijät välttäisivät Seurasaarentiellä olevan ylämäen polkemisen. Luontoa tuhoavaa, veronmaksajille kallista siltaa perustellaan sillä, että jyrkät mäet saattavat toimia esteenä sellaisille, jotka eivät vielä pyöräile. Perustelut ovat käsittämättömiä eikä esitystä pidä nykymuodossaan hyväksyä. Mäkien silottelu betonirakenteella on järjetöntä. Pyöräteillä – kuten muillakin teillä – on mäkiä ja pyörälläkin pääsee kyllä mäkeä ylös ja alas.

Baanan yleissuunnitelma on menossa kaupunkiympäristölautakuntaan päätettäväksi alkusyksystä. Viestini virkamiehille ja muille päättäjille on se, että kestävä ja kaikkien kaupunkilaisten kannalta toteuttamiskelpoinen ratkaisu on pitää baana jo olemassa olevalla Paciuksenkadun pyörätiellä. Tämä linjausvaihtoehto oli alun perin suunnitelmassa esillä ja siihen on viisasta palata. Helsingissä ei ole enää montaa luonnontilassa säilynyttä kalliorantaa ja nykyisiä on suojeltava. Humallahden kalliot ovat luonnonarvoiltaan ja maisemallisesti arvokkaita. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on varoittanut, että baana uhkaa Humallahden pohjukan ruovikoita, kallion kupeen arvolehtoa ja ainutlaatuista kalliomaisemaa.

Helsingin kaupungilla on paljon suurempia ongelmia ratkottavana ja tärkeimpiä rahan tarpeita kuin pyöräilybaanojen varrelle osuvien mäkien silottelu. On myös varmistettava, ettei pyöräilybaanoilla suljeta katujen ylityksiä muilta liikkujilta tavalla, joka ruuhkauttaa tai vaikeuttaa perusteettomasti muuta liikennettä ja liikkumista. Pyöräilybaanat ovat mittava panostus kaupunkiimme ja niitä koskevat suunnitelmat on tehtävä alueiden asukkaita sekä eri tavoilla kotikaupungissaan liikkuvia kuulemalla. Pyöräilyreittien kehittäminen on tehtävä tuhoamatta ainutkertaista luontoa tai kaupunginosien omaleimaisuutta sekä käyttämällä veronmaksajien rahoja järkevästi.

Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingistä. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi. Näkemykset Helsingin liikenteen kehittämiseksi ovat tervetulleita. Kaikki ajatukset ja palaute ovat tärkeitä, pidetään yhteyttä.

Sari Sarkomaa