Laitetaan roskat roskakoriin -ollaan Itämeren puolella

Laitetaan roskat roskakoriin -ollaan Itämeren puolella

Itämeri ja sen rannat ovat meille helsinkiläisille tärkeä virkistyspaikka sekä olennainen osa elämäämme ja identiteettiämme. Rehevöityminen on lukuisista toimista huolimatta Itämerelle merkittävin uhka. Roskaantuminen on myös todellinen ongelma. Erityisesti kaupunkien läheisyydessä olevat rannat ovat hyvin roskaantuneita, mutta roskia löytyy lähes kaikkialta. Kotimeremme pelastamiseksi tarvitaan lisätoimia.

Helsingissä aloitetaan aina varhain keväällä rantavesien siivous. Vaikka siivottujen roskien määrä on viime vuosina laskenut, kerättiin viime kesänä rannoiltamme edelleen lähes 100 kuutiometriä roskaa. Se on valtava määrä. Helsingissä meri- ja saaristoaluepalveluissa on käytössä viisi venettä ja luontopalveluissa kolme venettä roskien siivoamiseen. Tavoitteenamme on, että rantavedet pysyvät mahdollisimman puhtaina. Roskien siivoaminen kuluttaa valtavasti kaupungin veroeuroja, joita voisi käyttää aivan muuhun, jos jokainen meistä huolehtisi roskistaan asianmukaisesti.

Lumien sulaessa paljastuvat viimeistään maahan heitetyt roskat ja tupakantumpit. Kaupunkiemme rannoilta löytyy keskimäärin 300 tumppia jokaista sataa metriä kohden. Sateiden ja hulevesien myötä kaduille ja pihoille heitetyt tumpit sekä muut roskat päätyvät usein vesistöihin ja mereen. Roskaantuminen aiheuttaa haittaa ympäristölle, eläimille ja ihmisten terveydelle sekä vähentää kaupunkimme viihtyisyyttä. Meressä jäte on haitallista. Esimerkiksi muovi ja tupakantumpit jauhautuvat mikromuoviksi, joka ei häviä merestä ehkä koskaan. Lisäksi tupakantumpeista ja muista jätteistä liukenee veteen erilaisia myrkkyjä. Lääkejäte ei sen sijaan kuulu roskiin eikä missään nimessä viemäriin. Viemäriin joutuneet lääkkeet kulkeutuvat jätevedenpuhdistamoihin, joita ei ole suunniteltu niitä poistamaan.

Lääkejäte päätyy lopulta Itämereen ja muihin vesistöihin, jossa ne pikkuhiljaa vaikuttavat eliöihin. Eläviin organismeihin vaikuttavina aineina lääkkeet ovat luonnossa ongelmajätettä. Ihmiset, eläimet ja kasvit altistuvat niille elinympäristön kautta. Vanhentuneet tai muutoin käyttämättömäksi jääneet lääkkeet pitää palauttaa apteekkiin.

Runsasluminen talvi on Itämerelle erityinen rasitus. Keskivertotalvena kaduilta auratun ja mereen kipatun lumen mukana valuu useita tuhansia kiloja roskaa ja kymmeniä miljoonia mikromuovipartikkeleita Itämereen. Helsinki ajaa edelleen lunta mereen, vaikka kaupunginvaltuusto on kokoomuksen aloitteesta linjannut, että likaisen lumen kaatamiselle mereen on löydettävä ympäristön kannalta kestävämpi vaihtoehto. Tehtävä ei ole helppo, mutta se ei ole perusteltu syy liata vesistöjemme. Helsingin on asia vihdoin laitettava kuntoon, koska likaisen lumen vesistöihin kaatamisen kieltävä laki on tulossa eduskunnan käsittelyyn. Itämerta on suojeltava talvellakin.

Olemme Helsingissä päättäneet erillisestä roskaantumisen hillinnän toimenpideohjelmasta. Roskiksia on luvassa lisää ja niiden tyhjentämistä tehostetaan. Tarvitsemme roskiksia, joita linnut eivät pääse sotkemaan. Tupakantumpeille sopivia roskiksia on tulossa lisää. Jos roskista ei satu aina tarvittaessa löytymään, niin ei ole aivan kohtuuton vaade viedä roska vähän edemmäksi tai vaikka kotiroskikseen. Tupakantumpeille on olemassa taskussa kannettavia käteviä miniroskiksia. Me helsinkiläiset voimme vaikuttaa kaupunkimme ja vesistöjen roskaantumiseen hyvin edullisella ja helpolla tavalla: huolehtimalla omat tupakantumpit ja muut roskat niille sopiviin roskiksiin. Roskaton kotikaupunki on viihtyisä ja myös turvallisempi niin ihmisille kuin eläimillekin.

Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingistä. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi Ajatuksesi ja palaute ovat tärkeitä, pidetään yhteyttä.

Sari Sarkomaa

Hyvää kesää kaikille Kaupunkisanomien lukijoille.