Kohdussa kasvaa lapsi, jonka sydän sykkii

Kohdussa kasvaa lapsi, jonka sydän sykkii

Maaliskuussa Ranskasta tuli maailman ensimmäinen maa, jossa aborttioikeus on kirjattu perustuslakiin. Euroopan parlamentti hyväksyi huhtikuussa päätöslauselman aborttioikeuden ottamiseksi osaksi EU:n perusoikeus­kirjaa.

Tämä edellyttäisi jäsenvaltioiden yksimielistä tukea, jota ei onneksi ole näköpiirissä. Terveyspalveluiden tulee jatkossakin kuulua kansalliseen päätösvaltaan. Kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa turvataan nyt oikeus elämään, ei oikeutta surmata.
Puolan parlamentti hylkäsi 12.7 äänin 218–215 pääministeri Donald Tuskin aborttilakiesityksen. Puolassa kohtulapset nauttivat edelleen eurooppalaisittain poikkeuksellisen vahvaa lain suojaa.

Abortissa ei ole kyse vain naisen oikeudesta omaan kehoonsa vaan myös oikeudesta kajota kuolettavasti lapsen kehoon. Ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöittymisestä. Alusta lähtien kohtulapsella on oma ainutlaatuinen perimänsä. Abortti-ikäisen vauvan sydän sykkii, lapsi imee sormiaan ja varpaitaan ja tekee kuperkeikkoja. Ei ole kysymys solumöykystä tai naisen kehon osasta, vaan ihmisestä, jollaisia me kaikki olemme olleet. On epä-älyllistä väittää, että ihmisyys alkaisi siinä vaiheessa, kun vauva työntyy synnytyskanavasta ulos.
Raskauden voi sikiön vammaisuutta epäiltäessä keskeyttää 24. raskausviikkoon asti, vaikka sikiön elinkelpoisuusraja on laskenut 22. raskausviikkoon.

Suomessa abortoidaan vuosittain kymmeniä lapsia, jotka voisivat keskoshoidon turvin jäädä elämään. He saattavat elää abortin jälkeen jopa tunteja, liikkua ja itkeä, mutta heitä ei hoideta, vaikka viereisessä huoneessa samanikäisiä keskosia virvoitellaan.
Läntisen Euroopan valtavirrasta poiketen Suomessa terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole oikeutta vakaumuksensa perusteella kieltäytyä suorittamasta abortteja.
On kestämätöntä, että hyvinvointiyhteiskunnassa vuosittain tehdään yli 8000 raskaudenkeskeytystä sosiaalisin perustein. Elämänsuojelua edistävien lainsäädäntöuudistusten lisäksi tarvitsemme parempaa tukea vaikeissa elämäntilanteissa lastaan odottaville äideille. Myös adoptioksi antamista tulisi kehittää. Aborttia perustellaan usein ajatuksella, että jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna. Jos omilla vanhemmilla ei ole voimavaroja ottaa lasta vastaan, avoimia sylejä ja sydämiä löytyy syntyvälle lapselle.

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö yhdessä puolisonsa kanssa kertoi Helsingin sanomien haastattelussa 30.6 koskettavasti raskaasta tiestä vauvaperheeksi. Lapsettomuus ja toistuvat keskenmenot jättävät Niinistöjen mukaan pysyvän surun ja niiden ympärillä vallitsee hiljaisuuden kulttuuri. Ville Niinistö kuvailee raskausviikolla seitsemän tehtyä ultraäänitutkimusta, jossa nähtiin pienen sydämen sykkivän, mutta kohdussa oli verta. Hän toteaa tärkeän johtopäätöksen: ”Kun oli nähnyt ultrassa, että siellä on joku ja kuultu sykkivä sydän, on ihan eri lailla käsitys siitä, että siellä on lapsi ja ihminen”.

Päivi Räsänen
kansanedustaja, lääkäri, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen