MTV:n uutisankkurina tunnettu Jaakko Loikkanen aloitti 08.01. uuden ajankohtaisohjelman, joka kantaa nimeä Asian ytimessä. Ohjelma on osana MTV:n historian suurinta muutosta, sitten 1990-luvun.
Uutisten ajankohtaistamisen lisäksi MTV on lanseerannut jo Kirsi Alm-Siiran ja Nina Rahkolan keskusteluohjelma Studion ja nyt aloitti Jaakko Loikkasen luotsaama ohjelma Asian ytimessä -haastatteluohjelma.
Jaakko Loikkanen lupaa ohjelmassaan haastaa vieraitaan –Teen sen tiukasti, mutta ystävällisesti, Loikkanen kertoi MTV:n tiedotteessa ja jatkoi.
–Tämä on puolen tunnin ajankohtaisohjelma, jossa on lähtökohtaisesti kaksi eri aihetta, jotka voivat olla kotimaasta, ulkomailta, politiikkaa, taloutta, kulttuuria, urheilua – mitä vaan, mikä on sillä viikolla ja sinä päivänä yhteiskunnallisesti merkittävää.
–Tämä ei ole keskusteluohjelma, vaan haastatteluohjelma ja se tarkoittaa sitä, että haastan vieraita, joita minulla on studiossa. Teen sen tiukasti, mutta kuitenkin ystävällisesti.
MTV ja muutosten tuulet
Suomen suurin kaupallinen uutismedia MTV uudistaa uutistarjontaansa vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
Uutistarjonta kokee merkittävimmän uudistuksen, sitten 90-luvun, jolloin aamu-uutiset aloittivat Huomenta Suomessa ja Kymmenen Uutiset sai rinnalleen Seitsemän Uutiset. MTV laajentaa uutistarjontansa digitaalisissa kanavissa ympärivuorokautiseksi ja on jo päivittänyt uutisstudion ilmettä ja teknologiaa. Muutokset vaikuttavat mtv.fi:iin, nettitelevisioon, TV-uutisiin ja Huomenta Suomeen. Uudistusten myötä suorien lähetysten määrä moninkertaistuu ja uutispalvelu muuttuu aiempaa reaaliaikaisemmaksi.
MTV Uutisten vastaava päätoimittaja ja Mediahub Helsingin toimitusjohtaja Tomi Einonen kertoo näkemyksiään uudistuksista.
–Liikkuvan kuvan kulutus lisääntyy hurjaa vauhtia, joten meidän tulee varmistaa, että myös me liikumme tapahtumien mukana ja kerromme asiantuntevasti, mistä on kulloinkin kysymys. Voimme myös olla ylpeitä siitä, että rakennamme Suomeen maailmanluokan studiot, jotka mahdollistavat näyttävän uutiskerronnan televisiossa ja ketterän uutisoinnin kaikilla digitaalisilla alustoilla.
Kuluttajien ehdoilla
MTV:n toimitusjohtaja ja Mediahub Helsingin uusi hallituksen puheenjohtaja Jarkko Nordlund kertoo, että katsojat ovat muuttumassa kuluttajiksi. MTV lupaa myös uusia tekijöitä, sillä rekrytoinnit lisääntyvät samalla kuin sisältöä kasvatetaan, Jarkko Nordlund sanoo.
–Muutos katsojasta kuluttajaksi tapahtuu juuri nyt, joten MTV haluaa tarjota kuluttajille parasta palvelua kaikilla jakelualustoilla. Strategiamme on olla ykkönen kaikessa mitä teemme.
Teksti: Leo Gelhar