Uusi konserttisarja tuo Suomen suurimman orkesterin ja huippusolistit Musiikkitalon lavalle

Kansallisoopperan orkesteri on tunnettu monipuolisesta ja korkeatasoisesta ooppera- ja balettiohjelmistostaan. Syksystä 2024 alkaen orkesteri saa uuden näyttämön, kun se aloittaa ainutlaatuisen konserttisarjan Musiikkitalossa ylikapellimestari Hannu Linnun sekä vierailevien kapellimestarien ja solistien johdolla.

Konserteissa yleisö pääsee nauttimaan orkesterimusiikin helmistä sekä laulumusiikista, jota tulkitsevat maailmanluokan solistit. Kaudella 2024–2025 konserttisarja koostuu neljästä konsertista. Ensimmäinen konsertti koetaan jo 15.8. osana Helsingin juhlaviikkoja. Sen solistina hurmaa Karita Mattila, ja orkesteria johtaa Kansallisoopperan ylikapellimestari Hannu Lintu. Muissa kauden aikana kuultavissa konserteissa esiintyvät sopraano Kristine Opolais, tenori Joseph Calleja, bassobaritoni Johan Reuter ja basso Mika Kares. Orkesteria johtaa ylikapellimestari Hannu Linnun lisäksi kaksi nuorta ja lupaavaa kapellimestaria, Roderick Cox ja Aivis Greters, jotka vierailevat ensimmäistä kertaa Helsingissä.

”Suomen kansallisoopperan orkesteri tarjoaa ilta illan jälkeen Kansallisoopperan ja -baletin esityksille värikkään taustan. Orkesterimme draaman taju on poikkeuksellinen ja yleisö voi luottaa siihen, että tarinan musiikillinen jatkumo on hyvissä käsissä. Nyt on aika oppia tuntemaan tuo soittajisto syvällisemmin. Haluamme antaa kasvot niille sointiaalloille, joka ovat tähän asti lähestyneet yleisöä ainoastaan orkesterimontusta käsin”, ylikapellimestari Hannu Lintu kuvailee.